Woda czysta czy smakowa? A może sok?

Woda czysta czy smakowa  ? A może sok ?

Jeszcze kiedy jesteś w ciąży, zastanawiasz się, czym  teraz

najlepiej gasić każde pragnienie. Wielu lekarzy oraz dietetyków

uważa, że dzieci  już w łonie matki nabierają nawyków

żywieniowych.

 

Bardzo dużą rolę na jego rozwój ma wpływ co jesz i pijesz.

Nie od dzisiaj wiadomo, że czysta woda jest najlepsza. Nawadnia,

nie ma kalorii i co najważniejsze możesz pić ją do woli. Oczywiście

dostarczanie witamin maluchowi, też jest ważne. Picie soków jest

jak najbardziej wskazane, choć należy pić je z głową, gdyż większość

z nich zawiera dużo cukru. Przyszłym mamom zaleca się picie soków

świeżo wyciskanych i w odpowiednich proporcjach.

 

Czysta woda jest najbezpieczniejsza, od jej nadmiaru nic się

nikomu nie dzieje, choć preferowana dzienna ilość to od 1,5 do 2 litrów.

Świeże soki , najlepiej wyciskane w domu, dostarczają witamin

ale woda smakowa KUPNA jest odradzana małym dzieciom,

gdyż zawiera bardzo dużo syropu glukozowo – fruktozowego,

cukru i innych niezdrowych substancji, co wpływa bardzo źle na ząbki.

Zdrową wodę smakową możesz zrobić sama w domu.

 

PAMIĘTAJ!

Dla niemowląt i małych dzieci należy wybierać wody o niskim

stopniu mineralizacjiw tym wody niskosodowe i niskosiarczanowe.

Dobrym wyborem będzie też woda źródlana, którą jednak trzeba

przegotować, jeśli podajemy ją do picia. Można jej też używać do

przygotowania posiłków.

 

Woda bardzo szybko wchłania się do organizmu dziecka. Żeby rzeczywiście dobrze

nawodnić go w ten sposób należałoby pamiętać, że tylko wolne i regularne picie

niewielkich ilości wody pozwoli na zatrzymanie jej w ciele. Wyobraź sobie teraz

swoje dziecko, które co pół godziny przerywa zabawę po to, żeby podejść i wypić

odliczone przez ciebie 50 mililitrów. Zwykle wygląda to trochę inaczej.

 

Spragnione dziecko potrafi niemalże jednym łykiem wypić pół butelki. Efekt picia

wody w taki sposób jest prosty do przewidzenia. Zamiast nawodnić organizm,

większość płynu przeleci przez jego ciało i zostanie wydalona. A przecież nie o to

Ci chodzi.

 

Przeświadczenie o tym, że woda jest najzdrowszym napojem nie jest wyssane z palca.

Jest w tym dużo prawdy. Jako podstawowy składnik każdego żywego organizmu musi

być do niego dostarczana. Jednak u dzieci niekoniecznie w czystej formie. Jeśli nie chcesz,

żeby jej picie kończyło się jedynie częstymi wizytami w toalecie, zastosuj poniższe triki,

które pozwolą na lepsze nawodnienie.

 

Do butelki z wodą dziecka dodaj niewielką szczyptę soli, kilka kropli soku

z cytryny i pół łyżeczki miodu. Dzięki tym składnikom napój wolniej będzie wchłaniał

się do organizmu, a tym samym lepiej go nawodni. Dostarczysz też dziecku potrzebnych

soli mineralnych i witamin.

 

Wyciśnij sok z owoców lub warzyw i uzupełnij go wodą w proporcjach pół na pół.

Oczywiście sok będzie bardziej kaloryczny niż sama woda, ale także skuteczniej nawodni.

W podanych proporcjach na pewno nie zaszkodzi dziecku, a dodatkowo dostarczy

wartości odżywczych.

 

W przypadku napojów nie obowiązują żadne limity. Większość z nich zawiera

tylko 3-5% owoców lub wcale, aromaty, barwniki, konserwanty, a także sztuczne

substancje słodzące. Wybieraj produkty z wyraźną nazwą handlowa, np. sok (nektar)

pomarańczowy czy sok (nektar) z pomarańczy i mandarynki albo wieloowocowy

lub wielowarzywny – gdy zawiera ponad 3 składniki. W widocznym miejscu powinna

znajdować się informacja o minimalnej zawartości owoców i że produkt został dosłodzony.

 

Pamiętaj!

Napis „nie zawiera konserwantów” jest chwytem marketingowym,

ponieważ żaden sok (nektar) nie powinien ich zawierać. Napojów lepiej nie kupować,

bo dużo w nich cukru i różnych substancji dodatkowych.

 

Sok musi w 85–100 %. składać się z owoców. Jeśli zawiera ponad 15 g/l cukru,

to na opakowaniu powinna się znaleźć informacja, że jest słodzony

(cukru nie może być więcej niż 150 g/l). Dozwolony jest kwas cytrynowy (do 3 g/l),

ale sok owocowy nie może jednocześnie zawierać cukru i substancji zakwaszających.

Natomiast soki warzywne mogą być doprawione cukrem (miodem), solą, ziołami,

kwasem cytrynowym. Wszystkie wolno wzbogacać witaminami, ale zabronione są

sztuczne aromaty, barwniki oraz konserwanty.

 

Jak i lekarze, dietetycy tak i ja – jako młoda mama polecam dopajać nasze pociechy

czystą wodą. Pamiętaj, że już od pierwszych dni życia a nawet od łona, zaczynasz

przyzwyczajać malca do różnych nawyków. Nie utrudniaj mu w piciu wody, nie

idź na łatwiznę i nie bierz byle jakiego napoju bo akurat był pod ręką.

 

 

Autor: Malwina

Tags:
, , ,